About Me

My photo
Bandar Baru Bangi, Selangor, Malaysia
Hamba Allah yang berusaha mencari ilmu demi mencapai redhaNya. Seeru a'la barakatillah..

Friday 25 January 2013

Permulaan 2013: Jadilah Golongan Yang Sedikit

Bismillahirahmanirrahim..
Salam untuk semua :)

Alhamdulillah 99x, alhamdulillah atas kesihatan yang Allah kurniakan kepadaku, kepada suamiku,  kepada keluargaku dan kepada sapa2 je yang aku sayang..  syukur tak terkira kepada Allah... Alhamdulillah atas nikmat yang menggunung tinggi yang Allah kurnia kan.. 

Permulaan tahun 2013 banyak sangat mengajar aku supaya menjadi hamba yang bersyukur.. Allahu rabbi.. setakat 3 minggu lebih ni, banyak sangat2 peristiwa yang berlaku sama ada directly or indirectly related to me, yang mengajar aku betapa besar nya nikmat Allah yang ada pada diri aku yang selama ni aku tak sedar.. 

Surah An-Nahlu Ayat 18:

"Dan jika kamu menghitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak dapat menentukan jumlahnya. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." 

Kadang2 kita tak sedar yang kita telah bersungut/ mengeluh. Contohnya:

 "susahnye laa nak jadi engineer nii", "bosannye asyik mengadap benda niii je", "aaa kenape aku jauh dari family, nak balikkk", "kenape suami aku tinggal jauh dengan aku", kenape ni, kenape tu, bosan, sunyi, ape2 la yang sewaktu dengannya... 

Alhamdulillah..sejak kebelakangan ni, aku mula tersedar yang aku sebenarnya tak layak nak cakap2 macam tuu... susah2 aku, ramai lagi orang lain yang dalam dunia ni yang lebih susah daripada aku, apa la sangat dengan report, exam, hidup di dunia ni bukan untuk bersenang lenang je. Belajar ni pon bukan sebab mengejar dunia semata-mata, tetapi sebagai bekalan akhirat juga jika diniatkan kerana Allah, belajar nak jadi engineer ni pon sebab ape? sebab nak kerja je? no. sebab nak menyumbang kepada masyarakat. nak menjadi hamba Allah yang berguna, bermanfaat kepada orang lain... 

Hadis Nabi SAW:

 "Khairunnas anfa‘uhum linnas"

Sebaik-baik manusia adalah yang paling bermanfaat bagi manusia lain. (HR Ahmad dan Thabrani)

Jauh dengan suami? Ape la sangat dugaan tu.. kecik sangat kalau nak dibandingkan dengan dugaan pasangan lain.. 0.1% pon tak sampai.. jauh dari family sejak berumur 13 tahun sampai tak tahu bila? Itu semua perancangan Allah untuk aku. Allah yang cipta manusia, Allah dah rancang dah kehidupan each one of us. kita sebagai hamba tak layak nak mengeluh benda2 macam nii.. Astaghfirullah..

Surah Ali-Imran ayat 54 :

وَمَكَرُواْ وَمَكَرَ اللّهُ وَاللّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ

“Dan Mereka Merancang, Allah juga merancang, Dan ALLAH sebaik-baik Perancang” 


Banyak lagi hamba Allah yang lain yang diuji dengan ujian yang lebih berat.. jauhhh lebih berat dari kita yang hidup senang lenang ni. Allah banyak kali ulang dalam Al-Quran, Allah kata golongan yang bersyukur ni sedikit.. so kita nak tergolong dalam ramai2 yang tak bersyukur or nak join golongan yang bersyukur?? Allah turunkan Al-Quran sebagai panduan untuk kita. tiap2 hari kita check FB, tiap2 hari jugak kita check panduan yang Allah turunkan.. InshaAllah sama2 banyakkan membaca al-Quran supaya di akhirat nanti, Alquran boleh mensyafaatkan kita. Antara firman2 Allah dalam al-Quran yang menyatakan tentang golongan yang sedikit ini:

Surah As-Saba’ ayat 13:
Sedikit sekali dari hamba-hambaKu yang bersyukur

Surah al-Baqarah ayat 243:
"Sesungguhnya Allah sentiasa melimpahkan kurnia-Nya kepada manusia (seluruhnya), tetapi kebanyakan manusia tidak bersyukur." 

Surah al-a'raaf ayat 10:
"Sesungguhnya Kami (Allah) telah menempatkan kamu sekelian di muka bumi dan Kami adakan bagimu di muka bumi (sumber/jalan) penghidupan. (Tetapi) amat sedikitlah kamu bersyukur." 

Surah Ibrahim ayat 7:
Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih.” 

Allah mengurniakan kita macam2 nikmat yang kadang2 kita lupa untuk bersyukur. tak tengok pada benda lain, tengok anggota badan sendiri sudah. betapa besarnya nikmat Allah.



Menurut Imam al-Junaid, "Syukur ialah seseorang yang tidak menggunakan nikmat Allah untuk melakukan maksiat kepada-Nya". Ertinya, tanda bersyukur ialah menggunakan segala nikmat atau rezeki kurniaan Allah untuk melakukan ketaatan kepada-Nya dan memanfaatkannya ke arah kebajikan - bukan menyalurkannya ke kancah maksiat atau kejahatan.

okay.. masa untuk rehatkan diri. Esok kene sambung siapkan report yang berbaki seminggu je lagi sebelum big  deadline pada 1 Feb 2013.



Alhamdulillah, January 2013 sangat2 mengajar erti menjadi hamba yang bersyukur.

Salam.


No comments:

Post a Comment