About Me

My photo
Sheffield, England, United Kingdom
Hamba Allah yang berusaha mencari ilmu demi mencapai redhaNya. Seeru a'la barakatillah..

Friday, 31 December 2010

Bagaimana untuk bersyukur

how to be grateful?? kalau kita rasa hidup kita susah tak sesenang orang lain, ingatlah ada org yang jauh lebih susah dri kita..

kalau kita rasa hebat, ingatlah bahawa ada org yg lebih hebat daripada kita...
ingatlah bahawa semua yang ada pada kita datang daripada ALLAH swt...

syukur kita hanya untuk ALLAH....

Hayati lirik lagu ni...

Segalanya yang ku kecapi
Adalah milikMu Ilahi -Tuhan Maha Pemurah-
Tak kan terbalas walaupun sebesar zarah

Kenikmatan yang bertandang
Terkadang tidak dihiraukan – Lepas dari pandangan -
Dan bila hilang barulah dikesalkan

Adakalanya aku hanyut
Adakalanya aku lupa
Adakala aku leka
Ampunilah…

Kerana ku manusia
Lemah dan tidak berdaya di sisiMu
Seringkali terlupa nikmatMu
Datang tiada jemu

Bila terhimpit mulalah
Mencari dan menyebut namaMu
Barulah merasai makna sebenar erti syukur
Syukur atas rahmatMu

Adakala ku hanyut
Adakala ku lupa
Adakala ku leka dan adakala ku alpa
Kerana ku manusia
Lemah dan tak berdaya
Seringkali terlupa nikmat yang Kau kurnia
Ku bersyukur ya Tuhan
Segala pemberian
Walau luas lautan
Bukanlah perbandingan
Ku tingkat keimanan
Ku gilap ketaqwaan
Sebagai perlambangan
Terima kasih ku Tuhan
Onak duri kehidupan
Jatuh bangun sendirian
Ada hikmah yang tersimpan
Yang menguji iman



Bersyukurlah selalu
Sentiasalah redha dan menerima
Tiap ujian tiba bukan diminta
Sebaliknya Allah Maha Mengetahui
Kan ku bertasbih selalu
Bertahmid berzikir padaMu
Sebagai tanda ku nilai
RahmatMu Tuhan

Aku bersyukur Ya Allah
Segala pemberianMu pada ku
Seluas lautan pun bukanlah jadi ukurannya
Memang tiada bandingan
Segalanya yang ku kecapi
Adalah milikMu Ilahi -Tuhan Maha Permurah-
Bukan miliku pinjaman sementara
Syukur Alhamdulillah


Sesungguhnya solatku,
Amalku, hidupku, matiku
Kerna Allah yang satu
Kuserahkan segala harta jiwa dan raga
Sebagai tanda cinta
KepadaMu Yang Esa

Thursday, 30 December 2010

Try jadi nerd

ada gaya org yg rajin study tak??
nerdy..tak boleh bla gambar ni =))
ok tak i pakai spek??? ^_^ saje jer ni pinjam spek kawan and try..hahah..rasa klaka laaa...

ok...lets get back to work...lagi 20 hari nak exam
good luck


Tuesday, 21 December 2010

sheffield-snow scenery

snapped from dd's window






the trees

snapped from my room

king of snowman made by them

kebabishhh

yeah...i'm so full with kebabish...
just found out that i like mango lassi so so muccchhh...;))

now is the time to start doing revision..

the winter break is officially started for me...
yeah...
lets study and spend time with beneficial things...

the ample time is so so precious...

ok...lets make a start...



-good luck-

Friday, 17 December 2010

it's snowing again..

the second batch of salji da turun..=)) yeah!! alhamdulillah....

insyaALLAH, i will post the pictures of the snowing to this blog...
it's so so beautiful...




just now, i went out to have usrah...unfortunately, i forgot that the temperature is now negative that i wear thin coat....i felt so so so freaking cold!!!!!!!!!!!!
so suffering...
ok...it's a good lesson to me..

dont go out in rush..if not u will just  take any coat and face the freezing freaking coldnesssss...



ok....get to workkk


-good luck-




Thursday, 16 December 2010

ketenangan datang daripada ALLAH

Di dalam ajaran Islam semua masalah, ada jalan penyelesaiannya atau jalan keluar untuk mengatasi masalah, faham atau tidak sahaja atau mahu atau tidak kerana Islam itu agama keselamatan dunia akhirat, penyelesai semua masalah. Al Quran ada menyatakan:
FIRMAN ALLAH: 
 
“Dan kami menurunkan daripada Al Quran itu barang yang iaitu menjadi ubat dan rahmat kepada orang mukmin dan tidak menambah akan orang yang zalim itu melainkan orang yang zalim itu melainkan rugi”.

Allah SWT mengatakan Al Quran atau Islam itu adalah ubat untuk penyakit lahir dan batin, fizikal dan rohani, dunia dan akhirat dan juga menjadi rahmat kepada seluruh dunia dan akhirat. Juga menjadi rahmat kepada seluruh dunia dan akhirat bagi orang mukmin. Allah SWT menyebut orang mukmin kerana orang mukmin sahaja yang mahu tunduk dan patuh kepada Al Quran atau ajaran Islam. Kalau orang kafir atau orang Islam sahaja, tidak akan mahu menerima atau payah mahu menerimanya. Allah SWT ada menyebut dalam Al Quran bahawa orang mukmin sahaja mudah diingatkan dan mudah menerima ajaran Islam atau ajaran Allah.
 
FIRMAN ALLAH:
“Tidak ada ucapan orang mukmin itu apabila di ajak kepada Allah dan Rasulnya agar menghukum dikalangan mereka itu melainkan mereka berkata-kata kami dengar dan kami patuh.”

Ertinya berkira dengan orang mukmin mudah, berkira dengan orang Islam lebih-lebih lagi yang bukan Islam sangat susah. Apatah lagi hendak diajak merujuk kepada Allah SWT dan Rasulnya, lebih liat lagi. Justeru itu bagi orang mukmin untuk menenangkan jiwanya Allah SWT memberitahu di dalam satu ayat berbunyi:
 
“Ketahuilah bahawa dengan mengingati Allah itu, hati akan menjadi tenang.”
 
Di sini tahulah kita ubat hati tidak tenang ialah banyak mengingati Allah SWT. Apabila banyak meningati Allah SWT, jika tidak tenang atau terasa kosong. Al Quran ada menyebut dalam sepotong ayat berbunyi;
 
“Barangsiapa yang berpaling daripada mengingati Aku maka sesungguhnya baginya kehidupan yang sempit.”
 
Maksudnya, orang menolak atau melupai Tuhan serta tidak faham apa yang Allah suruh dan larang serta tidak faham apa yang Allah lakukan pada dirinya maka jiwanya sentiasa sempit, tidak tenang, gelisah, resah, susah sekalipun ia kaya, berkuasa, ada nama, ada glamour.

Friday, 10 December 2010

Pasrah segalanya ..


p/s: mari kita hayati lirik lagu ni...

setiap yg berlaku pasti ada hikamahnya...oleh itu, mari lah kita sama2 menjadi hamba ALLAH yg bersyukur....
hanya PENCIPTA yang tahu apa yg terbaik untuk makhluk (yang dicipta)..

  (4) Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan, (5) (Sekali lagi ditegaskan): Bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan. 

(surah al-insyirah)

Hikmah di sebalik ujian:

"Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar..
Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi.." 

holiday at PARIS, FRANCE..=))

just arrived at Disneyland, Paris.
kenangan yg sukar untuk dilupakan...=DD

contented.. :)

yey..sempat lagi posing...=)

eiffel tower....so impressive!

bergambar berasama...semua happy je...hehe

just to share with friends....Paris is a nice and worth place to go for holiday :))
disneyland is very2 interesting place!! "10x sunway lagoon"  bak kate on of my colleagues....

ok...
have a good day to all...



good luck..




 


Thursday, 9 December 2010

snow..

keindahan ciptaan tuhan.....=))

it's my life....uk, paris, =)))

at the front of eiffel tower, paris...with my housemates......15/10/2010....
baru je 3 minggu sampai uk dah travel.....

haha....
seronok sgt2...=DD

 ok...this is our snowman....my housemate and i made it together..it's so big and even taller than me...lol...
i'm not that tall...=D

love this snowman.....so cute, big and a bit scary :P
hehe...


 this is me with ira didi (housemate) at disneyland.....disneyland is a big place which took the whole day time...from morning (around 9am) to around 7pm....haha...

i feel very satisfied aving chance to play amost of the roller coasters.....=))


10 zulhijjah 1431 HIJRAH.....first time raya haji without my family......

happy je.....=)))
kalo raye pose, confirm da nangis...:p
open house aidil fitri....=))
gambar ni kat dapur rumah saye...with my friend, eka....





ok...that's all photos to be shared...



good luck.

rase bersemangat????

hehehhe....bersemangat untuk buat ape la pulak azah ni....


selaloo malas2 je....
sikit2 cari duvet....hahahahh


just now ade kelas chem 2 jam....
i dont know why i feel so hardworking to jot down everything that my lecturer said......

i love being hardworking so that i can feel the satisfaction of STUDY.




hope that this spirit will keep going....^_^

today's reminder:
hisablah amalan kita setiap hari supaya kita tidak tergolong dalam kalangan org yg rugi........

Dari Syadad bin Aus r.a., dari Rasulullah saw., bahwa beliau berkata, ‘Orang yang pandai adalah yang menghisab (mengevaluasi) dirinya sendiri serta beramal untuk kehidupan sesudah kematian. Sedangkan orang yang lemah adalah yang dirinya mengikuti hawa nafsunya serta berangan-angan terhadap Allah swt. (HR. Imam Turmudzi, ia berkata, ‘Hadits ini adalah hadits hasan’)

doa for today:

Wahai TUHAN Yang Maha pengampun, hamba-Mu datang untuk mengadu dan memohon...
Atas setiap derap langkah yang tidak terlepas dari silap dan salah,
Atas setiap butir kata yang selalu melangkaui sempadan agama,
Atas setiap bisikan hati yang iri dan dengki,
Atas ketulusan, pengorbanan dan kesetiaan yang masih dipersoalkan..
Diri ini terlalu banyak dosa dan noda…
Keampunan-MU ku pinta…
Cinta dan reda-MU kudamba.

Tuesday, 7 December 2010

yey balik awal hari ni......=))

why i always feel sleepy in class 
and
so excited to going back....

hhahahaah....
what's wrong with me,....


btw,...this is a reminder for today...
"teman-teman karib pada hari itu saling bermusuhan satu sama lain, kecuali mereka yang BERTAQWA."
[43:67]


lets be a good friend to others and
let us keep advising each other...


good luck..

selamat tahun baru ,.....1432 hijrahh

hari ni da masuk tahun baru...
so, i want to start again.....
semoga hari ini lebih baik dari semalam....
remember that, azah!

jgn malas sgt..
nati diri sendiri yg susah..


ok2...
stay cool...
forget the past....

basya!!!




Monday, 6 December 2010

winter winter winter in uk...

arghhh..kenape la aku semakin malas ni...
mane la azah yg rajin dulu,,,,,cehhh..rajin k dulu???
haha...
ya...better than now...
how to overcome this laziness...
im so demotivated to study....
lol...so weird...
this is not normal to me once...
but now....
i spend a very little time for study...

fight3!!!!
mesti byk syaitan dalam bilik aku ni,....

ok....time to study now....


go go!!!!