About Me

My photo
Bandar Baru Bangi, Selangor, Malaysia
Hamba Allah yang berusaha mencari ilmu demi mencapai redhaNya. Seeru a'la barakatillah..

Tuesday 26 March 2013

Rakyat yang dianggap kufur nikmat bila tegur pemimpin

salam..
semenangnya tahun 2013 adalah tahun yang paling mencabar bagi saya dan keluarga di Malaysia, bukan masanya untuk duduk senanag lenang, tetapi sebaliknye keep on berusaha dan tak putus2 harapan memohon pertolongan daripada Allah...

rasanya dah lama abah tak pesan kepada aku... tapi semalam, abah literally emphasis dengan ayat "dengar ni abah nak pesan sesuatu"

"dalam hidup kita ni.. don't ever ada rasa takut dengan kuasa manusia, jangan takut untuk berhujah jika kita di pihak yang benar, kalo kita takut kat manusia, sikit2 nak risau lebih, kita yang susah, hati kita yang tak tenang, takut kita hanya pada Allah, pergantungan kita hanya pada Allah. kalo Allah redha kita, Allah tak murka dengan kita, hati kita akan tenang sekalipun manusia tak suka kat kita, yang penting kita tahu kita tak buat salah..buat apa nak takut dengan manusia, depa sapa? "

aku tak ingat la exactly pesanan abah tapi bunyinya macam yang aku tulis kat atas. actually, pesanan abah ni tepat pada masanya, mungkin bagi yang sedang baca post ni rasa pesanan ni belum lagi relevent untuk anda, tapi masa abah pesan benda nii, mmg kena dengan situasi aku dan keluarga :) alhamdulillah, sememangnya memang tepat lah pesanan tu, kalo main takut2 dengan kuasa/ jawatan manusia , memang susah la kita nak perjuangkan hak / kebenaran.


baru2 ni aku telah memberanikan diri menegur seorang pemimpin yang pada firasat aku telah berperlakuan tidak adil terhadap apa yang telah berlaku kepada keluaga aku. aku menegurnya dengan ayat2 yang berlapik, aku tidak menuding jari.. sebab ada kemungkinan sangkaan aku meleset. aku bukan buruk sangka k, aku takdak masa nak sit down and think bad about people. or talk bad about people. tapi manusia ni keburukannya obvious. panjang ceritanya, akan diceritakan dalam satu post khas tulis pasal benda ni je...

satu pengajaran yang obvious yg aku dapat: (banyak sangat pengajaran yang aku nak kongsi tentang pimpinan yang tidak adil dan pimpinan yang menganggap rakyat perlu sykur dengn apa yg kerajaan bagi dan duduk diam, jgn bantah)

- bagi mereka yang sedang menjawat jawatan pemimpin masyarakat (pemimpin parti yg sedang memerintah), bagi mereka bila rakyat tu menunjukkkan tanda tak puas hati, suarakan pasal kebajikan yang adil, mereka tend to mengungkit segala kemudahan2 yang disediakan oleh kerajaan hatta hospital kerajaan yg free pon diungkitnya. dia tak nak ungkit pulak betapa lembapnya berurusan dengan hospital kerajaan. (hanya org yang pernah berurusan je tahu) aku bukan buat tuduhan tak berasas, sebab dah pernah kena yang berani cakap nii,,.. lembap nak mampus! tu pon masih lagi ungkit, kononnya rakyat yang menegur ini tidak bersyukur dengan apa yang kerajaan telah sediakan.

Hello! awak tak tahu ke yang sudah menjadi tanggungjawab parti yang memerintah aka kerajaan, taki kira lah kerajaan apapun, negra mana sekalipun, untuk menyediakan keperluan ASAS kepada rakyatnya!! sediakan hospital kerajaan yg serba lembap pon nak diungkit. kat uk ni, aku yang bukan warga negara pon dapat rawatan percuma ok. 

- bila selidik balik apa punca depa ni nak ungkit segala bagai pemberian kepada rakyat, ada yang mengatakan bahawa bagi depa, duit dan segala peruntukan yg diberi kepada rakyat ni duit parti memerintah aka kalau sekarang duit BN la..

Oooo... duit bn,, patut la hangpa bangga.. hangpa ungkit, duit hangpa ka? so kalau org pas , org pembangkang dapat, hangpa rasa pembangkan patut bersyukur sebab hampa adil! macam tu? geram betul aku dengan pemimpin sebegini rupa. sorry to say, memang dah sampai limit kesabaran aku untuk duduk diam dan tengok ja hanpa tak adil. sejak kecik smpai dah kahwin aku geram dengan depa nii, tak habis2 dengan perangai busuk yang aku detect. maka aku dengan berani nya tegur depa. ingat rakyat nak dok diam je ka bila rakyat berbau yang korang.. 

dah la rakyat yang tegur dianggapnyer kufur nikmat. sabo je la.



bagi pemimpin yang baik2, telus, adil di luar sana tu , tahniah la... sekurang2nya anda mampu jawab bila disoal di akhirat kelak. setiap kepimpinan akan di soal.. 

bukan masanya untuk menjadi rakyat yang menutup mata dan minda. zaman dah maju, rakyat2 makin cerdik, pandai berfikir, biarlah kita duduk di kampung sekalipon, pemikiran kena uptodate.. baca berita mesti dari banyak2 sumber, kalau harap tv sahaja, hhmm.. sorry to say la, anada akan terperangkap dan kemungkinan besar anda akan menjadi macai. hehehe..

see you later.

seeru a'la barakatillah. keredhaan Allah itu yang kita cari, sebagai hamba.

2 comments:

  1. hujah 'bersyukur' selalu dijadikan syarahan supaya rakyat tidak berkata "tidak".

    ReplyDelete
  2. betul.. bagi puak2 nii rakyat yang cerdik ialah rakyat yang kenang jasa mereka.. sabo je la dengan org macam ni jadi pemimpin...

    ReplyDelete