About Me

My photo
Bandar Baru Bangi, Selangor, Malaysia
Hamba Allah yang berusaha mencari ilmu demi mencapai redhaNya. Seeru a'la barakatillah..

Friday 8 March 2013

Tertarik dengan satu ayat Quran.. nak tahu ayat ape?

Assalamualaikum wbt

 Rasa tak terkejar dengan masa yang seolah2 bergerak makin pantas. Kenape seminggu rase macam beberapa hari je? tup2 esok dah hari Jumaat.. Mungkin sebab jadual agak packed kot, sebab tu rase kejap... hhmm.. whatever it is, kene tanye diri sendiri nihh.. adakah masa2 dalam minggu ni telah diisi dengan amalan2 yang memberatkan timbangan al-mizan di akhirat kelak? Adakah urusan pelajaran seperti pergi kelas, tutorial, site visit, revision telah diniatkan dengan niat yang baik? 

Astaghfirullah100x .. Sedangkan nabi beristighfar lebih 70x sehari, apakan kita yg tak maksum ni...

Sedang baca2 terjemahan al-quran dalam surah yang pendek.. guess surah ape yang pendek tu? 

surah al-jumuah..surah yg diambil dari hari jumaat. sebab dalam surah ni je yang ada disebut tentang solat jumaat... Islam menamakan jumaat yang berasal dari perkataan arab 'jama'a' yang bermaksud himpun sebab pada hari jumaat, umat Islam berhimpun untuk menunaikan solat jumaat dan mendengar khutbah.  

Basically, surah al-jumuah ni berkisar tentang tugas rasul sebagai penyampai risalah, lepas tu diceritakan pulak tentang satu perumpamaan untuk golongan yang tidak beramal dengan kitab yang telah diturunkan oleh Allah. Perumpamaan ni sangat menarik perhatian saya. Dalam al-Quran, Allah guna banyak perumpamaan supaya kita lebih mudah paham, supaya kita berfikir. Kadang2 manusia ni lebih mudah faham melalui perumpamaan. So, perumpamaan yang terdapat dalam surah al-jumuah ni berbunyi begini:

Ayat ke 5 yg bermaksud:

"(Sifat-sifat Nabi Muhammad itu telahpun diterangkan dalam Kitab Taurat tetapi orang-orang Yahudi tidak juga mempercayainya, maka) bandingan orang-orang (Yahudi) yang ditanggungjawab dan ditugaskan (mengetahui dan melaksanakan hukum) Kitab Taurat, kemudian mereka tidak menyempurnakan tanggungjawab dan tugas itu, samalah seperti keldai yang memikul bendela Kitab-kitab besar (sedang ia tidak mengetahui kandungannya). Buruk sungguh bandingan kaum yang mendustakan ayat-ayat keterangan Allah; dan (ingatlah), Allah tidak memberi hidayah petunjuk kepada kaum yang zalim."

Ayat di atas ditujukan kepada kaum yahudi yang sangat la sombong sebab tak nak percaya dengan seruan para Rasul. Bila Allah datangkan mukjizat kepada para rasul, apa yang mereka jawab?

Boleh check surah as-saff ayat 6 yang bermaksud:

"Dan (ingatlah juga peristiwa) ketika Nabi Isa ibn Maryam berkata: "Wahai Bani Israil, sesungguhnya aku ini Pesuruh Allah kepada kamu, mengesahkan kebenaran Kitab yang diturunkan sebelumku, iaitu Kitab Taurat, dan memberikan berita gembira dengan kedatangan seorang Rasul yang akan datang kemudian daripadaku - bernama Ahmad. Maka tatkala ia datang kepada mereka membawa keterangan-keterangan yang jelas nyata, mereka berkata: "Ini ialah sihir yang jelas nyata!" "

Mereka golongan2 yang telah diberi peringatan, dah diberikan kitab, tapi mereka sombong, mereka ingkar. berbalik kepada kita, kitab diturunkan supaya kita beramal dengannya, bukan sekadar mempamerkannya di ruangan dalam rumah, letak di rak2 buku, aytau hanya membaca tetapi tak baca maksud. Maklumla kita tak faham bahasa Arab kan? so, apa yang kita patut buat, takkan nak baca je,.then tak faham ape2.. so, kene la baca maksud.. sangat patut untuk setiap orang memiliki senaskah terjemahan supaya kita boleh baca selalu.

Ayat yang sangat menarik untuk hari ini yg menyebabkan saya rasa nak share ialah ayat ke 10. Pendek je ayatnye, and masa sekolah dulu hafal je ayat ni sebab ni ayat hafazan.. sape ingat lagi ayat ni? :)



"Kemudian setelah selesai sembahyang, maka bertebaranlah kamu di muka bumi (untuk menjalankan urusan masing-masing), dan carilah apa yang kamu hajati dari limpah kurnia Allah, serta ingatlah akan Allah banyak-banyak (dalam segala keadaan), supaya kamu berjaya (di dunia dan di akhirat)."

Dalam hidup ni, kita ada banyak sangat urusan kan? Bagi yang sedang buat final year project ada report yang perlu disiapkan, bagi yg tengah apply kerja ada banyak form kena isi, kena pergi interview sana sini, bagi yang macam saya ni, kena pergi kelas tiap2 hari, bagi yang sedang bekerja, tiap2 pagi kena bangun awal, balik petang.. semua orang dengan urusan masing2.. Islam tak larang kita buat semua nii selagi tidak melanggar syariat dan batas2 yang Allah telah tetapkan, dan selagi tidak bercampur aduk antara perkara ma'ruf dan mungkar, Allah cakap "bertebaranlah kamu di muka bumi".. 

Tapi, dalam ayat yang sama jugak, Allah pesan kat kita " Ingatlah akan Allah banyak2 dalam segala keadaan" .. Reflek seketika.. Hari ni, kita busy2 dengan banyak2 urusan kita ingat Allah tak? bila kita nampak sesuatu yang menakjubkan kita sebut apa? omg? atau subhanallah? bila kita sedawa atau bersin, kita sebut alhamdulillah tak? bila kita rasa kita buat salah , kita sebut tak astaghfirullah? Masa kita tengah menung2, jalan pergi balik dari kelas, kita ingat tak..


Astaghfirullah, semoga Allah bimbing kita untuk menjadi yang lebih baik.. Dalam apa perkara yang 
kita lakukan, semoga kita menjadi lebih dekat dengan Allah..


okay.. setakat itu saja untuk kali nii.. ada tugasan yg perlu diselesaikan.



Salam untuk semua.. Seeru a'la barakatillah :) 

semoga Allah redha setiap perbuatan kita.. amiin


salam

No comments:

Post a Comment