About Me

My photo
Bandar Baru Bangi, Selangor, Malaysia
Hamba Allah yang berusaha mencari ilmu demi mencapai redhaNya. Seeru a'la barakatillah..

Monday 28 April 2014

Long distance plus final year tips

Just thinking of sharing something.. 

Hectic life

Life as a final year student of MEng is so so demanding, too many requirements non-stop. it made me lost so many other opportunities due to lousy time management. Lately, my life has been up and down. Life is too challenging that makes me literally tired.

Mungkin hidup aku sedikit berbeza dengan kawan-kawan aku yang lain. aku seorang student dalam masa yang sama aku seorang isteri. berbeza jadi isteri yang serumah dengan suami, dengan isteri yang selalu terpaksa berjauhan dengan suami. 

i am so bad at describing things, but trust me, it is not an easy life. sometimes i do feel like giving up. people out there who think i am getting less organised, please dont be "judgy".... "judgy" is my own word untuk orang yang pandang slack pada aku disebabkan kekurangan aku.. anyway, i know i am not good one like you guys.


Cabaran utama hidup berumahtangga

Ada yang bertanya aku soalan ni.. to be honest, i am so bad at recalling things. cabaran dan kelebihan sama-sama banyak. jadi, susah untuk aku berfikir apakah cabaran utama kehidupan aku. tapi, satu perkara yang boleh aku jadikan jawapan buat masa sekarang ialah, berjauhan, aku rasa ni je jawapan yang aku mampu beri sekarang.

yes, long distance relationship is sometimes easy, sometimes so difficult. well, it depends on how persevere you are in your relationship. from this nearly two years marriage, i have learnt many lessons. it really taught me how to be an adult. it tells me the importance of patience, tolerance, perseverance, and optimistic. without these few components in yourself, you are likely to not enjoying marriage life. trust me. i have faced it.

Tips bagi yang ingin berkahwin

Aku bukan lah banyak ilmu untuk memberi tips. i am learning and i always learnt a lesson. so, antara tips penting untuk kekal bahagia, aman damai sebagai suami isteri:

  •  sabar. kehidupan selepas kahwin sangat memerlukan kesabaran yang tinggi, trust me you will require this skill again and again
  • berlapang dada. benda ni sangat susah nak buat, but trust me, kalo ada benda yang tak suka, better slow talk than attack
  • tolerance. penting sangat, jangan harap pasangan kita sahaja yang nak buat benda yang sama all the time, jangan harap dia sahaja yang perlu paham kita, it should work both ways.
  • fall in love again and again. ada beza antar loved and in love. please get the difference.
  • create a moment. always find a way to spend time together, two of you ONLY. 

What's next

Always be ambitious and plan your future life.
Always find a precious time to be closed to Allah. it is worth your time than doing other things.
Always call home :) it is a therapy. (for me)
Always aim to be better day by day.


sekian dulu untuk kali ni.

No comments:

Post a Comment